12ewew        

Joga i medytacja. Zalety dla umysłu, ciała i duszy!

By  |  0 Comments
zrzut-ekranu-2016-12-25-o-09-57-28

Chcesz wyciszyć umysł i uspokoić ciało po ciężkim dniu w pracy? Joga i medytacja może okazać się idealnym rozwiązaniem. Podpowiadamy Ci, jak medytować krok po kroku, aby osiągnąć wewnętrzną harmonię.

Co roku na przełomie października i listopada w Indiach odbywa się DIWALI. To najważniejsze święto w kulturze hinduskiej, trwające 5 dni, podczas którego wyznawcy tej religii upamiętniają zwycięstwo dobra nad złem i ciemnością. To dobry moment, aby zgłębić tajniki jogi oraz medytacji i poznać sposoby, jak się wyciszyć.

Czym jest joga?

Joga dotarła do nas ze wschodu. To nic innego jak odpoczynek oraz relaks dla ciała i umysłu. Obecnie jest ponad 100 różnych odmian jogi, a większość z nich składa się z tych samych elementów: ćwiczeń oddechowych, medytacji, przyjmowania odpowiednich pozycji (czyli tzw. asan) oraz rozciągania i wzmacniania poszczególnych mięśni. Jogę mogą zacząć ćwiczyć nawet Ci, którzy do tej pory nie mieli wiele wspólnego ze sportem.

Zalety dla ciała

Joga ma mnóstwo zalet, które poprawiają funkcjonowanie organizmu. Potrafi zmniejszyć bóle głowy, bóle mięśniowe, korzystnie wpływa na ciśnienie krwi oraz jest idealnym sposobem, aby rozprawić się z bezsennością. Osoby, które ćwiczą jogę, są bardziej rozciągnięte, mają więcej sił witalnych, a ich ciało jest smukłe i zdrowe. Wszystko za sprawą odpowiedniej techniki oddychania połączonej z ćwiczeniami. Poszczególne asany uelastyczniają stawy, wzmacniają mięśnie oraz poprawiają krążenie krwi. Wszystko bazuje na napinaniu i rozluźnianiu odpowiednich partii ciała. Trwanie w asanie powoduje małe zużycie energii, a wysiłek fizyczny jest zredukowany do minimum. Dzięki jodze możesz wesprzeć metabolizm oraz zapobiec odkładaniu się nadmiernej ilości tłuszczu w organizmie. Joga bez wątpienia pozwala lepiej radzić sobie ze stresem, poprawia koncentrację i pomaga odzyskać wewnętrzną równowagę, a wszystko to za sprawą medytacji.

Zalety dla duszy

Jeżeli decydujesz się na uprawianie jogi i medytację, musisz najpierw uspokoić się i wyciszyć. Medytacja pozwoli Ci zwiększyć Twoją świadomość i zrelaksuje całe ciało. Umiejętność głębokiej medytacji działa na organizm w ten sam sposób jak sen – regeneruje i dodaje energii. Osiągnięcie harmonii pomiędzy ciałem i umysłem pomaga zniwelować ból, koi skołatane nerwy oraz poprawia ogólny nastrój. Automatycznie poziom stresu i negatywne emocje odchodzą w zapomnienie. Koncentracja rośnie, a z biegiem czasu zmniejsza się także podatność na zmęczenie psychiczne. Medytacja zwiększa poziom serotoniny – czyli hormonu, który odpowiedzialny jest za dobry nastój. Regularne medytowanie sprawia, że poznajemy swoje emocje i reakcje, przez co lepiej rozumiemy własne ciało i umysł. To dobry sposób na to, aby odzyskać wewnętrzną radość ducha.

Diwali

Jak medytować w domu?

Wystarczy z dala od codziennego zgiełku zaszyć się w pokoju, włączyć muzykę relaksacyjną i przyjąć wygodną pozycję. Postaraj się rozluźnić mięśnie. Następnie głowę trzymaj prosto, a plecy zepnij w łopatkach. Zamknij oczy, oddychaj głęboko, spokojnie i miarowo. Spróbuj skoncentrować się i pomyśl o czymś przyjemnym. Wykorzystaj swoje zmysły i zacznij wyobrażać sobie zapachy, smaki oraz kolory. Jeżeli chcesz zgłębić tajniki jogi i medytacji, warto zapisać się na zajęcia, podczas których nauczysz się wszystkich asan – od podstawowych, aż po te najbardziej zaawansowane.

Nauka oddychania

Czy wiesz, że pomiędzy oddechem a psychiką istnieje ścisły związek? W jodze każdy wdech dodaje nam siły i energii, a wydech oczyszcza z toksyn. Kiedy jesteś zdenerwowana lub wystraszona Twoje tętno rośnie, oddech spłyca się i przyspiesza. To dlatego warto nauczyć się odpowiednich technik oddechowych, aby wyrównać w ciele proces energetyczny i dostarczyć wszystkim komórkom odpowiednią porcję tlenu. Dotlenione ciało i umysł po prostu lepiej funkcjonuje. Istnieją nawet specjalne techniki oddychania, które pomagają poradzić sobie ze stresem. Warto zacząć praktykować tzw. oddychanie brzuszne, które rozluźnia mięśnie. Wystarczy usiąść i skrzyżować nogi, jak do kwiatu lotosu. Oddech musi być powolny i głęboki. Przy wdechu należy mocno wypychać brzuch, a podczas wydechu wciągać go. Ta technika służy nie tylko gromadzeniu energii w ciele, ale również zwiększa wydolność. Wypróbuj sama!

Comments

comments

Joanna Stępień

Doktor UWr PR & Brand Management, Corporate Identity and Communications Design.

You must be logged in to post a comment Login

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com