12ewew        

Jaką rolę odgrywa kasza w diecie nastolatka?

By  |  0 Comments

zrzut-ekranu-2016-11-27-o-12-16-29

zrzut-ekranu-2016-11-27-o-12-16-33

Dzieci i młodzież należą do grupy najbardziej narażonej na skutki nieprawidłowego odżywiania. W tym okresie, konsekwencje dietetycznych zaniedbań to nie tylko złe samopoczucie i pogorszenie wyników w nauce, lecz także szereg problemów zdrowotnych, które mogą przełożyć się na życie dorosłe. O tym, jak odpowiednio zadbać o jadłospis dojrzewających dzieci włączając do niego zboża – w szczególności polską kaszę, opowie Katarzyna Foszner – ekspert ds. żywienia kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”.

zrzut-ekranu-2016-11-27-o-12-17-12

Między 9. a 10. rokiem życia dzieci zwiększa się zapotrzebowanie na witaminy takie jak: A, B1, B2, cholinę, B6, E, K oraz składniki mineralne – wapń, fosfor, magnez, cynk, jod, selen, fluor. Z wiekiem, do intensywnego rozwoju młodego organizmu niezbędne są większe ilości cennych składników odżywczych. U młodzieży w wieku 12 – 13 lat następuje kolejny wzrost zapotrzebowania na takie witaminy jak A, C, B1, B2, PP, cholinę, B5, B12, K, foliany , a także takie składniki mineralne: żelazo, miedź, cynk oraz wymienione wcześniej magnez ,jod, selen, fluor.

Z żywieniowego punktu widzenia największe znaczenie dla dorastającego dziecka ma zwiększenie zapotrzebowania na wapń – dostarczymy go dzięki nabiałowi i warzywom kapustnym, a także magnez, żelazo i cynk, które wprowadzimy do diety dzięki kaszom obecnym w codziennym jadłospisie – mówi Katarzyna Foszner, ekspert kampanii „Lubię kaszę”.

zrzut-ekranu-2016-11-27-o-12-16-50

Gryczana jako źródło magnezu

Magnez uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni i układu nerwowego, reguluje rytm serca, odpowiada za mocne kości oraz bierze udział w wytwarzaniu przeciwciał. Jego niedobór prowadzi do osłabienia organizmu, nadciśnienia, drżenia i bolesnych skurczy mięśni, a nawet depresji. Aby wzbogacić dietę o ten pierwiastek, warto sięgać po kaszę gryczaną, której jeden woreczek (100 g suchego produktu) dostarcza aż 218 mg magnezu, co stanowi np. prawie całkowite dzienne zapotrzebowanie 10-latka na ten składnik. Część tej porcji można podać dziecku na obiad, a pozostałą zaserwować np. jako jeden ze składników farszu do warzyw na kolację – radzi ekspertka.

Kasza jaglana bogata w żelazo

Żelazo stanowi nieodłączny element budujący czerwone krwinki – dzięki niemu krew ma zdolność do przenoszenia tlenu po organizmie. Pierwiastek ten wspomaga zatem utrzymanie sprawności fizycznej i umysłowej dzieci i młodzieży oraz zwiększa odporność organizmu. Niedobór tego mikroelementu może prowadzi do anemii objawiającej się słabością i zmęczeniem, częstymi bólami głowy, łatwą irytacją, utratą apetytu, problemami z koncentracją oraz słabszymi wynikami w nauce. Najwięcej będzie go w kaszy jaglanej, której 100 g porcja dostarcza tyle samo żelaza co 150 g polędwicy wołowej i ponad 3 razy więcej niż taka sama porcja mięsa wieprzowego. Jaglaną warto podawać w towarzystwie m.in. świeżych warzyw czy owoców, które bogate są w wit. C i foliany, poprawiające wchłanianie żelaza niehemowego obecnego w kaszy – zaleca Katarzyna Foszner.

Cynk zawarty w kaszy owsianej

Okres dojrzewania to czas wzmożonej pracy hormonów, co objawia się nie tylko chwiejnym nastrojem, ale także wypryskami skórnymi, które często pozostawiają po sobie trudno gojące się rany i blizny. Aby proces gojenia przebiegał prawidłowo, niezbędne jest dostarczanie w codziennej diecie odpowiednich ilości cynku, w który bogata jest kasza owsiana. Pierwiastek ten bierze udział także w rozwoju płciowym, a jego niedobór może powodować spowolnienie procesu dojrzewania, problemy ze wzrostem czy zaburzenia miesiączkowania u młodych dziewcząt – mówi ekspert kampanii.

zrzut-ekranu-2016-11-27-o-12-17-17

Błonnik i węglowodany złożone

Kasze to nie tylko cenne składniki mineralne, ale także bogactwo błonnika, który skutecznie zmniejsza ryzyko nadwagi, otyłości i cukrzycy. Szacuje się, że blisko co piąty 11-latek ma nadwagę, co w wieku dorosłym może doprowadzić do choroby jaką jest otyłość. W utrzymaniu prawidłowej masy ciała pomocna będzie kasza jęczmienna, stanowiąca nieocenione źródło naturalnego błonnika, który reguluje uczucie sytości. Zaleca się, aby w celu zachowania prawidłowego rozwoju młodego organizmu do diety nastolatka włączyć min. 30 g kaszy dziennie – radzi Katarzyna Foszner. Dla urozmaicenia jadłospisu warto pamiętać także o podawaniu dzieciom lekkostrawnej kukurydzianej czy manny – dodaje.

Informacje o kaszy, porady oraz autorskie przepisy można znaleźć na stronie internetowej www.lubiekasze.pl oraz fanpage’u facebook.com/lubiekasze.

Działania sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

zrzut-ekranu-2016-11-27-o-12-17-31 zrzut-ekranu-2016-11-27-o-12-17-04
zrzut-ekranu-2016-11-27-o-12-16-57

O kampanii „Lubię kaszę…”

Ogólnopolska kampania „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień” ma przekonać Polki i Polaków, że warto jeść kaszę częściej i uwzględnić ją w codziennej diecie. Na potrzeby kampanii powstała strona internetowa www.lubiekasze.pl, dzięki której można poznać różne rodzaje i walory zdrowotne kaszy, dowiedzieć się, jak przekonać do niej dzieci oraz zamieszczać własne przepisy na dania z kaszą.

 

Comments

comments

Sylwia Sucharska

Jedna z najbardziej rozchwytywanych modelek w Polsce. Obecna na rynku modowym już od 15 lat pracując m.in. w Paryżu, Mediolanie, Londynie, Nowym Jorku, Sydney. Przez kilka lat twarz największej marki odzieżowej premium w Europie wschodniej. Na swoim koncie ma kampanie z najbardziej popularnymi markami m.in. Nike. Uwielbia podróże, tatuaże, dobre jedzenie i spotkania z przyjaciółkami. Jej motto to: You can go your own way lub The future starts today.

You must be logged in to post a comment Login

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com