12ewew        

Telewizja online od kuchni

By  |  0 Comments

 

misiek

Jesteście ciekawi, jak zmieniły się preferencje widzów w ciągu ostatnich lat?

Młode pokolenie wyznaczyło nowe trendy w modelu konsumpcji treści multimedialnych, w efekcie czego tradycyjna telewizja coraz częściej ustępuje miejsca telewizji online.
Warto wiedzieć o niej nieco więcej poza tym, że po prostu istnieje.

Z badania przeprowadzonego przez GUS w ramach raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2013 r.” wynika, że rosnąca z roku na rok liczba użytkowników Sieci najczęściej (51,5%) wykorzystuje Internet do odbierania i wysyłania poczty elektronicznej. Niewiele mniej (45,5%) szuka w nim informacji, korzysta z komunikatorów i blogów (41%) oraz usług bankowych (32%). To, co nas najbardziej interesuje, to rosnący odsetek (27,9%) internautów wykorzystujący sieć także do oglądania telewizji online oraz słuchania radia sieciowego. Coraz bardziej widoczny wzrost udziału urządzeń mobilnych i inteligentnych telewizorów, kosztem zmniejszenia udziału komputerów PC, skłonił do stworzenia nowych form rozrywki.

Pierwsze transmisje online

Sporą popularnością cieszą się różnego rodzaju kanały YouTube (od tych najambitniejszych do prawdziwego chłamu) oraz telewizje internetowe. Co ciekawe, nie są one wcale tworem XXI wieku, bowiem sam pomysł wykorzystania sieci do transmisji treści telewizyjnych narodził się we wczesnych latach 90. ubiegłego wieku. Pierwszą taką koncepcją był projekt MBONE, który przy pomocy technologii IP multicast, miał na celu stworzyć techniczne podstawy do transmisji sygnału telewizyjnego do wielu odbiorców jednocześnie. Jednak jego podstawową wadą była chęć odwzorowania funkcjonalności tradycyjnej telewizji, bez możliwości różnicowania treści odbieranych przez poszczególnych użytkowników.

Dalszy rozwój telewizji online doprowadził do powstania pierwszych serwisów oferujących filmy i seriale „na żądanie” (VOD – ang. video on demand), pozwalających uzyskiwać dostęp do szerokiej biblioteki materiałów multimedialnych – coś na wzór tradycyjnej wypożyczalni wideo. Pierwsze takie serwisy zadebiutowały w nadwiślanej Sieci dziewięć lat temu. Od tego czasu, popularność telewizji online ciągle rośnie. Według raportu portalu interaktywnie.com „Wideo w Internecie”, ponad 44 procent użytkowników polskiego Internetu regularnie ogląda treści wideo, zarówno poprzez komputery, jak i tablety, smartfony oraz Smart TV. Przyczyniło się to do powstania tzw. efektu second screen, polegającego na oglądaniu telewizji nie tylko na tradycyjnych odbiornikach, ale równocześnie na urządzeniach przenośnych. Reed Hastings, szef największego serwisu „streamingowego” na świecie – Netflix, twierdzi, iż tradycyjna telewizja linearna umiera, zaś jej miejsce coraz odważniej zajmuje telewizja online.

Przemysław Frasunek, Dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych Atende Software dodaje, co następuje:

„Niestety w Polsce barierą rozwoju telewizji online jest niewielka pojemność sieci telekomunikacyjnych, które jeszcze niedawno przystosowane były do przenoszenia treści tekstowych i graficznych, ale nie audiowizualnych. Jednocześnie transmisja treści wideo do wielu użytkowników oznacza konieczność zarezerwowania w szkielecie sieci pasma rzędu wielu gigabitów na sekundę.”

Mimo tych przeciwności, w Polsce nie brakuje „telewizji online”. Jedną z nich, najprawdopodobniej najbardziej znaną, jest tvnplayer.pl, który wykorzystuje autorski system polskiej firmy technologicznej Atende Software.

„System redCDN obecnie składa się z ponad 80 węzłów, o pojemności 200 Gbit/s. Maksymalny ruch dobowy, jaki dotychczas odnotowaliśmy wyniósł 150 Gbit/s. Wynik ten plasuje go na drugim miejscu w kraju, zaraz po YouTube, pod względem wolumenu generowanego ruchu. W efekcie, bez problemu możemy transmitować audycje sportowe, czy seriale, cieszące się ogromną popularnością wśród internautów” – mówi Przemysław Frasunek.

Kolejnym ważnym elementem telewizji online jest archiwum treści.

Materiały udostępniane internatom są przechowywane w rozproszonym archiwum multimedialnym. Wykorzystuje się w tym celu dyski twarde wielu odrębnych serwerów połączonych za pomocą sieci komputerowej o dużej przepustowości. Przy pomocy autorskiego oprogramowania są one organizowane w jeden spójny system plików, którego rozproszona struktura jest całkowicie ukryta przed użytkownikiem. Dane są przechowywane w systemie na wielu węzłach jednoczenie, co ma na celu równoważenie obciążenia poszczególnych serwerów oraz minimalizowanie niebezpieczeństwa utraty danych. Ostatnim ważnym elementem jest dostosowanie treści do różnych platform klienckich. Materiały wejściowe są przetwarzane do postaci umożliwiającej odtwarzanie tych treści na wielu typach platform klienckich – od komputerów osobistych i telewizorów, aż po urządzenia mobilne. Zastosowane tu oprogramowanie redCoder pozwala na wysokowydajne, rozproszone transkodowanie treści przy pomocy kodeka H.264. Przy budowie technologii dla telewizji online korzysta się głównie z dwóch języków programowania. Komponenty, cechujące się wysoką wydajnością, są tworzone w języku C++, natomiast komponenty wyższego poziomu tworzone są w języku Java. Odtwarzacze treści buduje się w technologiach charakterystycznych dla danej platformy systemowej.

Co dalej z „drugim ekranem”?

Z badań World Internet Project Poland 2013 wynika, że polscy internauci spędzają w sieci średnio 15 godzin i 40 minut czasu tygodniowo. Ciągle rosnąca popularność serwisów rozrywkowych, większa mobilność społeczeństwa skłania do przypuszczeń, że czas ten może się znacznie wydłużyć. Zyska na tym z pewnością pełniąca obecnie rolę „drugiego ekranu” telewizja internetowa.

Jaki jest Wasz ulubiony film lub serial, który mieliście do tej pory okazję oglądać w Sieci?

Comments

comments

Sylwia Sucharska

Jedna z najbardziej rozchwytywanych modelek w Polsce. Obecna na rynku modowym już od 15 lat pracując m.in. w Paryżu, Mediolanie, Londynie, Nowym Jorku, Sydney. Przez kilka lat twarz największej marki odzieżowej premium w Europie wschodniej. Na swoim koncie ma kampanie z najbardziej popularnymi markami m.in. Nike. Uwielbia podróże, tatuaże, dobre jedzenie i spotkania z przyjaciółkami. Jej motto to: You can go your own way lub The future starts today.

You must be logged in to post a comment Login

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com